NOOZEMS | blog door Stef van der Ziel

We zijn een clubje van 45 kerels en helaas veel te weinig vrouwen. Internetondernemers uit Noord-Nederland. En we noemen onszelf de NOO: de Noordelijke Online Ondernemers. Geuzennaam: de NOOzems. Deze week vierden we ons vijfjarig bestaan bij een palingvisser in Heeg, Friesland. Gerookte paling, bier en mooie verhalen: het was een mooie avond.

Op de kop af vijf jaar geleden bedacht Marco de Jong om eens met alle internetondernemers die hij uit de regio kende een borrel te organiseren. Want ondanks dat iedereen ‘iets met internet deed’, en elkaar wel eens tegen kwam, kenden we elkaar nog niet echt. Ja, in de Mediacentrale zijn we buren en werd wel eens een biertje met elkaar gedronken, maar omdat iedereen zijn specialisme heeft, leek er op het eerste gezicht weinig raakvlak. De een heeft een webbureau, de ander zit in online marketing, die is met software bezig, en een ander heeft weer een webshop.

Ondanks dat allegaartje, bleken er best wat rode draden te zijn: gekwalificeerd personeel vinden was -en is- echt een ding. Developers bovenal. Daarnaast ook andere zaken, zoals wat zijn handige tools voor je website, of om je processen te optimaliseren. Waarom zelf dat wiel uitvinden?

 

De NOO is niet te vergelijken met traditionele zakelijke netwerken: geen formeel bestuur, niet eens een entiteit: we borrelen en eten vier keer per jaar op een unieke locatie, met een handvol exclusieve gasten. En de rest organiseren we via onze appgroep. In die appgroep -waarin exclusief alleen de ondernemers zitten- houden we elkaar op de hoogte van ontwikkelingen zoals aanstaande wetgeving rondom privacy, en delen we kennis over ondernemerschap: zoals wat nu een accountant maximaal mag kosten. Of we bediscussiëren internetontwikkelingen rond techniek, tools, maar ook trends. De sfeer is losjes, soms ontstaat een storm aan lollige berichten.

Ondanks dat de NOO geen formele club is, worden er op de achtergrond serieuze dingen georganiseerd. Dat hoeft niet per se uit naam van de NOO, en vaak niet eens uit naam van de leden. Hier een greep uit wat er in die vijf jaar zoal is gedaan (en ik weet zeker dat ik een hoop initiatieven ben vergeten hier te vermelden).

NOOzems zijn Drenten, Friezen en Groningers, de meeste bedrijven zitten in de stad Groningen. Deze stad doet het daarom erg goed in de rankings van de Deloitte Fast 50: de graadmeter voor de snelst groeiende technologiebedrijven. Groningen is met een 2e plek na Amsterdam niet weg te denken uit deze top. Dat niveau houden we graag vast en versterken we graag. Onze overtuiging is dat alle bedrijfstakken moeten digitaliseren, en dat het goed voor ons allemaal is als er nog veel meer internetbedrijven komen, als er meer talent naar ons toe komt, omdat hier een cool ecosysteem aan internetbedrijven is gebouwd.

Veel NOOzems zijn daarom bijvoorbeeld op de achtergrond actief met het geven van lezingen en colleges: meer en slimmere studenten betekent meer en slimmere werknemers, en hopelijk ook meer nieuwe mede-ondernemers. De afstand tot het onderwijs is een stuk kleiner geworden: in het begin botsten onderwijs en ondernemers nogal eens, maar nu ontstaat veel meer samenwerking.

Een heel recente win in dat verband is het optuigen van een leerstoel Digitaal Ondernemen. Na ruim een jaar inzet van NOOers en de RuG, met hulp van gemeente en provincie Groningen en Rabobank wordt die leerstoel daadwerkelijk gerealiseerd. Zo’n leerstoel geeft niet alleen de RuG maar ook de bedrijven internationaal aanzien, en trekt talent aan. De samenwerking met de stad Groningen begint ook zijn vruchten af te werpen, met een enthousiaste wethouder die bijeenkomsten over digitalisering organiseert en het Groningen Digital Office lanceerde.

Weinig NOOers doen aan sponsoring. Maar dat betekent niet dat er geen maatschappelijke betrokkenheid is, integendeel. Zo zamelden we spontaan geld in voor het Martiniziekenhuis, zodat ze VR-brillen konden kopen voor kinderen die behandeld worden aan brandwonden, nadat ze ons vertelden dat kinderen dan veel minder pijn ervaren. Bij de aanslagen in Parijs regelden NOO-leden dat de Martinitoren in de Franse driekleur in het licht werd gezet.

Een mooi rebels project was het LoRa netwerk. LoRa is zeg maar een soort van WiFi maar dan voor heel veel apparaatjes die met elkaar kunnen communiceren, via vrije frequenties. Een paar NOOzems meldden in de appgroep dat ze daar leuke zendertjes voor hadden gezien, ‘the things network’. Binnen een paar uur hadden we met zijn allen zoveel zenders besteld dat we de hele stad Groningen dekkend konden krijgen. Wat snelle lijntjes naar de politiek zorgden ervoor dat de Provincie Groningen en Drenthe en de Veiligheidsregio zich bij ons voegden: ineens hadden we even het grootste, gratis LoRa netwerk ter wereld geregeld. Op papier dan: de meeste zenders moeten nog geleverd worden, haha. Wat bovenal vermakelijk is, was dat we hoorden dat ze zich op het KPN hoofdkantoor kapot schrokken van dit initiatief: KPN zag hun business model voor LoRa verbleken en heeft als reactie haar netwerk versneld uitgerold. Toch leuk, om zoiets in een paar uur te kunnen regelen.

Ongelofelijk hoeveel energie NOO-leden hebben gestoken in evenementen zoals het initiëren van Trendship (uitverkochte zalen met gave sprekers over digitalisering en ondernemen) en het mede-organiseren van Let’s Gro, over de digitale invloed op zowel de sociale als economische ontwikkeling van de stad. Achter de schermen wordt ook geholpen bij andere festivals zoals Eurosonic, zowel strategisch als inhoudelijk en met hackathons. En wat te denken van SMC050, de meest populaire Social Media Club in het land.

Ondanks dat veel NOOers internationaal opererende bedrijven hebben wordt ook veel naar de regio gekeken. We zijn actief bij het uitbouwen van onze regionale luchthaven, met het lanceren van de GRQ businessclub en met marketingactiviteiten en hackathons. De NOO appgroep was de blauwdruk voor de TopDutch appgroep, bekend van de Tesla campagne: een aanzienlijk deel van #TeamTopDutch zijn NOOers die al dan niet op de achtergrond of op de voorgrond een belangrijke rol speelden. Inmiddels schuift de NOO aan bij het Akkoord van Groningen en Samenwerking Noord. IBM is net enthousiast lid geworden en er zijn een handvol sub-appgroepen die gaan over onderwijs, economie en huisvesting.

We hebben niet alleen banden met regionale en lokale politiek gelegd, ook landelijk begint de NOO op te vallen. Denk aan de inzet van NOO-leden rond thema’s als privacy en die rare cookiewet. Zelfs richting de EU begint wat lobby te lopen en de commerciële lijnen naar China zijn inmiddels uitgerold. Prins Constantijn van StartupDelta roemde de samenwerking van ondernemers binnen de NOO onlangs als een voorbeeld voor andere regio’s in Nederland.

Niet slecht voor een informele bierdrinkclub, toch? Als we toch iets te wensen hebben voor de komende vijf jaar, dan is het dat veel vrouwelijke ondernemers zich aanmelden als nieuw lid, want met die bierdrinkende en appende kerels wordt het wel wat eentonig en saai 😉

×

Comments are closed.