NOO ontfermt zich over startups

GRONINGEN De Noordelijke Online Ondernemers (NOO) krijgen een tegenhanger voor startups: Yes! (Young Entrepreneurs & Startups). Dat maakte Marco de Jong van NOO gisteravond bekend.

Yorick Voorthuijzen (Tomorrowmen) en Freya Liemburg (Flocker) trekken het initiatief, dat in eerste instantie bestaat uit ongeveer dertig aangezochte ondernemers uit Groningen, Friesland en Drenthe. Oprichter van NOO Marco De Jong vond het hoog tijd. „Sander (Prinsen, Storm Digital) en ik hadden het over de NOO, maar ook over al die startups die we zien. We concludeerden dat ons model perfect is voor die scene. Lekker discussiëren in een app-groep, een paar keer per jaar mooie feesten.”

Probleem alleen: om lid te kunnen worden van de NOO moet je aan voorwaarden voldoen, wat betreft de omzet en omvang van je onderneming bijvoorbeeld. Die halen beginners in de digitale wereld meestal niet. De NOO verenigt de ‘grote jongens’ in de noordelijke digitale wereld. De Jong: „Terwijl beginnende ondernemers juist veel vragen hebben en behoefte aan overleg. Wij helpen ze nu alleen in de benen, zij doen het verder zelf.”

Yorick Voorthuijzen weet dat er grote behoefte is aan een club als Yes! onder de groep jonge ondernemers. „We willen kennis en ervaringen delen, daar gaat het vooral om. In de beginfase van een onderneming kom je ongelooflijk veel tegen. De meeste ondernemers hebben wel een coach of adviseur, maar het is gewoon fijn om dat soort uitdagingen te delen met iemand die in hetzelfde schuitje zit. Door samen in een appgroep te zitten en vier keer per jaar lekker te eten of borrelen, gaat dat op een fijne, open manier.”

Deze week worden de eerste ondernemers uitgenodigd voor het nieuwe netwerk. Voorthuijzen: „We willen klein beginnen, maar staan open voor meer leden, mits ze aan de voorwaarden voldoen.” En die zijn net even anders dan bij tegenhanger NOO. „Bij ons is het ook belangrijk dat de leden ambitie hebben, willen groeien. Verschil is dat wij als eis stellen dat ze iets voor de maatschappij, voor de wereld doen en dat dat in hun bedrijf vastligt. Dat is in onze generatie Y trouwens iets dat de meeste ondernemers haast van nature doen of willen.”

Zo bezien kan Yes! gezien worden als opvolger van de NOO. Ondernemers die zich destijds verenigden zaten min of meer in dezelfde fase als de leden van Yes Digital nu. Marco de Jong: „NOO groeit mee met de leden. De discussies op de app gaan logischerwijs over waar we nu tegenaanlopen. Dat zijn weer andere dingen dan vijf jaar geleden.”

Twee geheel losstaande clubs worden het, die elkaar heus wel blijven opzoeken. „We kunnen van elkaar leren. Zo makkelijk is het”, zegt De Jong. Voorthuijzen denkt er net zo over. Het lijkt hem mooi gezamenlijk een evenement te houden.

Bron: Dagblad van het Noorden

 

×

Comments are closed.