XS2Event gebruikt corona voor verdere ontwikkeling
Geen bijeenkomsten, geen spontane ontmoetingen, geen events, geen lijfelijke bijpraatmomenten. Corona houdt ook de NOO in zijn greep. Hoe is het eigenlijk met iedereen? Welke impact hebben het virus en zijn antimaatregelen? Vandaag aflevering 8: Jeroen Huis in ’t Veld
Nauwelijks wedstrijden met publiek, amper reizen, weinig sportnieuws. Geen ingrediënten waarvan je vrolijk wordt als je op het snijpunt van die factoren onderneemt. Jeroen Huis in ’t Veld uit Glimmen houdt de moed er desalniettemin lekker in. Dat klinkt als knap werk als je weet wat er afgelopen jaar gebeurde. Toch heeft de founder van XS2Event goede redenen om optimistisch te zijn.
Hij had er nog zo’n zin in, eerder dit jaar. ,,In het eerste weekend van maart zou ik de marathon van Tokyo lopen en direct daarna zouden we live gaan met ons platform. Door allebei kon opeens een streep. Dat het zo lang zou duren met dat virus, dat had denk ik niemand gedacht. Wij rekenden op wat uitstel van de lancering, niet dat we een jaar lang niet of nauwelijks omzet zouden draaien.’’
GP van Portugal
‘We’ zijn in dit verband Jeroen en zijn zakelijk partner René Wietsma, die in het najaar van 2019 losgingen met hun platform. Met hun software maken ze een koppeling tussen sportevenementen en boekingplatfoms. Zodat bijvoorbeeld TUI (een klant van XS2Event) gemakkelijk tickets voor een voetbalwedstrijd kan aanbieden bij een vlucht of een weekendje weg. Of een wielerevenement, of een Formule 1 Grand Prix, of noem maar op. Al die events die voor het publiek op hun gat lagen dit jaar.
Jeroen hoeft er niet heel lang wakker van te liggen. ,,Gelukkig hebben René en ik allebei een goede exit gehad. We kunnen best een jaar zonder inkomsten. We hebben het ook een beetje ten positieve gekeerd: de corona heeft ons extra tijd gegund om verder te ontwikkelen en meer organisaties aan te sluiten.’’
De GP van Portugal eind oktober, waar wat publiek aanwezig mocht zijn, was de echte kick-off van het platform. ,,Kleiner dan we voor ogen hadden natuurlijk, maar we waren er blij mee. Alles werkte en we konden door. Het was ook een showcase voor ons. Andere venues zagen dat ons platform werkt en zijn geïnteresseerd.’’
Platform wordt de norm
Jeroen houdt er rekening mee dat het nog tot de zomer duurt voordat mensen weer in iets groteren getale naar stadions en sportcentra in het buitenland afreizen. ,,We gaan uit van heel weinig omzet tot die tijd. Het ontwikkelen gaat gewoon door, het vastleggen van clubs en bedrijven ook. Zodat we echt een vliegende start kunnen maken als het eindelijk kan. We zijn flexibel, we zijn maar met zijn tweeën, en nog twee programmeurs.’’
Dát het gaat vliegen, is voor Jeroen een zekerheidje. ,,Met ons systeem heb je opeens exact overzicht over het aantal tickets dat je nog hebt en waar in het stadion. Je weet ook exact wie er via die tickets je stadion binnenkomt. En dat is iets wat bij het ouderwetse op- en doorverkopen van kaartjes door sportreisbureaus ontbrak. Maar het is wel iets dat organisaties steeds belangrijker vinden. Zij krijgen de volledige controle in handen.’’
Wat die ontwikkeling betreft, is corona misschien zelfs een steuntje in de rug. ,,De handel van sportkaartjes via een platform als het onze is over een jaar of vijf de norm. Het kan heel goed dat juist corona laat zien hoe belangrijk het is dat je weet wat je moet weten over je bezoekers. Dat versnelt de ontwikkeling.’’
FC Update krijgt klappen
Jeroen Huis in ’t Veld werd groot met zijn websites FC Update en vooral GP Update, waarop lezers uit de hele wereld nieuws, achtergrond, interviews en statistieken krijgen uit respectievelijk de voetbal- en de Formule1-wereld. Hij verkocht beide sites jaren geleden al, maar kocht FC Update anderhalf jaar geleden terug. ,,Dat stond in de etalage. Het leek me wel weer leuk om erbij te doen. Niet dat ik me er heel actief mee bemoei hoor. Ik ben alleen aandeelhouder.’’
Corona is dramatisch voor de voetbalwereld geweest. Sinds een tijd wordt er weer gespeeld, zonder publiek. Maar maandenlang lagen alle competities stil. Geen nieuws, geen geruchten, geen uitslagen, niks. ,,De bezoekersaantallen halveerden, de omzet ging met bijna twee derde onderuit. Daar hebben we wel gebruik moeten maken van de NOW-regeling. Dat scheelt. Van de tien, vijftien mensen die bij ons werken, hoefden we niemand te laten gaan. Sinds het najaar gaat het weer heel langzaam de goede kant op. Maar we zijn gewoon afhankelijk van het virus en de maatregelen.’’