Jellow is terug op niveau dankzij strategie en gelukkige timing

 In interview

Geen bijeenkomsten, geen spontane ontmoetingen, geen events, geen lijfelijke bijpraatmomenten. Corona houdt ook de NOO in zijn greep. Hoe is het eigenlijk met iedereen? Welke impact hebben het virus en zijn antimaatregelen? Vandaag aflevering 9: Lars Evers.

Jellow stond aan de vooravond van een grote sprong voorwaarts begin 2020. Dankzij opgehaald investeringsgeld leek niets een nóg hardere groei in de weg te staan. Dat was even buiten Covid gerekend. Plannen moesten om, het geld werd anders aangewend. ,,Het was achteraf gezien een groot geluk dat we toen die investeringsronde hebben afgesloten, net voordat de ellende hier begon’’, vertelt Lars Evers. ,,Daardoor staan we er nu weer goed op.’’

De lockdown van maart trok een zware wissel op het freelance-platform. ,,De eerste week was er nog weinig te merken, maar daarna klapte het helemaal in. Alle HR-professionals en recruiters waren met andere dingen bezig dan met het beter inrichten van hun flexibele schil. Thuiswerk organiseren bijvoorbeeld. Bij ons viel het stil.’’

Geen paniek

Wat doe je dan? ,,Niet in paniek schieten. Dat hoefde ook niet vanwege die nieuwe investering in ons. We hebben ook veel gehad aan onze aandeelhouder Mediahuis. Konden we goed mee overleggen en scenario’s maken. Want dát is wat we toen gedaan hebben. Zo konden we de rust laten weerkeren en hielden alle mensen het vertrouwen hoog.’’

Lars en de zijnen zetten op een rijtje welke ontwikkelingen het meest waarschijnlijk waren. ,,We zijn gegaan voor een zogeheten U-scenario. Dat wil zeggen dat de omzet eerst flink afneemt, dan een tijdje op een laag niveau blijft om vervolgens weer sterk aan te trekken. Waarom? Puur een inschatting. Daar zit geen harde wetenschap achter of zo. Maar we stelden onze strategie en businessplannen wel helemaal bij op basis van dat scenario. Het nieuwe doel werd om deze maand op hetzelfde niveau te zitten als in januari 2020.’’

Hoewel zo’n aanpak wat onzeker lijkt, is het tegenovergestelde het geval, zegt Lars. ,,Het geeft duidelijkheid, houvast. Je kunt erdoor goede beslissingen nemen, in plaats van te blijven hangen in ‘wat als dit’ en ‘wat als dat’. Dan is het veel fijner om een nieuwe stip op de horizon te hebben, een bijgesteld doel om na te streven.’’

U-scenario

In het geval van Jellow betekende dat allereerst dat de oorspronkelijke focus op marketing en sales overboord kon. ,,Dat was zinloos, dus hebben we het omgegooid. We hebben besloten flink in ons platform te investeren. Dat stond eigenlijk voor ’21 en ’22 op het programma, maar nu was er de ruimte voor. We hebben het developmentteam verdubbeld. Ja, dat kost geld en het is spannend, maar we wisten ook dat we sowieso meer capaciteit op de verdere ontwikkeling van het platform in moesten zetten om op termijn door te kunnen blijven groeien. Om onze doelen te halen, hebben we niemand laten gaan. Zelfs tijdelijke contracten zijn verlengd.’’

Het U-scenario kwam tot nu toe vrij redelijk uit. Nu de weg omhoog weer is ingezet, staat het platform klaar om meer omzet te verwelkomen. ,,We lopen zelfs iets voor op verwachting nu. In november zaten we alweer op het niveau van februari. De volgende uitdaging nu is de vertraagde groei van afgelopen jaar in te halen. Dat doen we door de inzet op marketing en sales, zoals we die in 2020 hadden willen doen. De eerste extra marketeer heb ik net aangenomen.’’

Flexibeler markt

Lars ziet sinds de voorzomer al langzaam herstel. En de eerste weken van januari is er zelfs harde groei. ,,Dat heeft te maken met het remote werken, denk ik. Bedrijven kijken daardoor anders naar freelancers. Vroeger werd er gehamerd op de cultuur van een bedrijf, op het belang van daarom wél naar kantoor komen. Dat is eigenlijk niet meer.’’

,,Een andere reden om positief te zijn is dat de zoekmarkt voor flexibel personeel veel groter is geworden, ook door dat werken op afstand. De grenzen zijn weggevallen. Mensen uit Limburg werken met het grootste gemak bij Groningse bedrijven. Daar kijkt niemand meer van op.’’

De voortekenen zijn gunstig, de onzekerheid blijft. ,,Je weet niet wat er nog op ons afkomt. Maar wij moeten het nu wel gaan waarmaken. Het groeigeld is niet naar directe groei gegaan. Het is aan ons om de komende twee jaar te laten zien dat we toch de steile weg omhoog vinden.’’