[interview] Voor Jetstream werkt corona positief, voor Stef persoonlijk niet

 In interview

Geen bijeenkomsten, geen spontane ontmoetingen, geen events, geen lijfelijke bijpraatmomenten. Corona houdt ook de NOO in zijn greep. Hoe is het eigenlijk met iedereen? Welke impact hebben het virus en zijn antimaatregelen? Vandaag aflevering 2: Stef van der Ziel

Dat het virus niet op iedereen een even negatieve uitwerking heeft, is bekend. Dat de maatregelen eenzelfde mate van verscheidenheid aan impact opleveren, weten we ook. Stef van der Ziel zit wat dat laatste betreft aan de goede kant van de streep. Zijn Jetstream beleeft een ongekend goed jaar. Privé is hij er aan de andere kant wel klaar mee. ,,Ik vind het bij tijd en wijle oersaai. Ik zit soms twaalf uur achter elkaar achter mijn beeldscherm, terwijl ik er juist van houd om eropuit te trekken.’’

Is dat klagen? Niet echt. Stef ziet om zich heen hoe ondernemers knokken om het hoofd boven water te houden. ,,Dit kan je overkomen. Dat is gewoon vreselijke pech. Dan heb ik het over de ondernemers wier bedrijf er gezond voor stond. Voor bedrijven die vóór corona ook al slecht gingen, vind ik het een ander verhaal. Die worden nu overeind gehouden door de overheid, terwijl je je moet afvragen of dat terecht is.’’

Streaming is een blijvertje

Jetstream levert streamingdiensten van hoge kwaliteit aan het bedrijfsleven. En zoals Netflix – zeker in het voorjaar – als een malle groeide, zo werd ook de vraag naar professionele streaming fors groter. ,,Ik denk dat we twintig, dertig procent boven de reguliere omzet zitten, maar via ons platform wordt wel vier keer zo veel gestreamd als normaal. Nee, ik denk niet dat dat een tijdelijke toename is. Streaming is een blijvertje, bedrijven hebben nu gezien hoe goed het werkt.’’

Voor de acht medewerkers van Jetstream kwam de schrik al een week voor de beroemde intelligente-lockdownspeech van Mark Rutte. ,,Ik zag wat er in China gebeurde en daarna in Italië en dacht: wij leveren een dienst, we zijn geen urenfabriek. Ik moet ervoor zorgen dat iedereen fit en gezond blijft voor straks. Dus heb ik iedereen naar huis gestuurd. Het maakt mij niet zo veel uit hoeveel tijd ze aan het werk besteden, als de boel maar af is. Dat kan prima vanuit huis.’’

Hij zag het aankomen, dat streaming in de zakelijke markt aan belang zou winnen. Hij zag dat het essentieel zou zijn dat al zijn manschappen op de been zouden blijven. Het kwam uit. ,,Zeker in het begin was het echt knallen. Kijk, ons platform moet werken. Of er dan tien of duizend streams tegelijk op draaien, dat maakt niet uit. Het werk ging zitten in de nieuwe klanten, die nog niet zo bekend waren met streaming. We zaten van acht uur ’s ochtends tot acht uur ’s avonds demo’s te maken, videocalls te doen, brochures te maken, congressen online te helpen en noem maar op.’’

Nieuwe plannen

Die congressen kwamen erbij als relatief nieuwe markt voor Jetstream. ,,Ooit waren we groot in de evenementenbranche, totdat steeds meer gebruik werd gemaakt van YouTube. Daar komen organisaties nu hard van terug. Dat platform is niet professioneel genoeg. Bovendien mag je vanwege rechtenkwesties allerlei muziek en filmpjes er niet op afspelen. Wij hebben dat allemaal wel geregeld.’’

In dat prille begin van de coronacrisis was er uiteraard best onzekerheid. ,,Ik heb meteen een risicoanalyse gemaakt, gekeken welke van onze klanten in branches zaten die weleens hard getroffen zouden kunnen worden. Gelukkig waren dat er maar heel weinig. Ik had er welgeteld één met wie ik een betaalafspraak heb gemaakt. Met andere klanten heb ik ook wel om tafel gezeten, omdat zij juist veel meer gingen streamen en een andere prijs vroegen. Wij verkopen abonnementen, daarin hebben we onderhandelingsruimte. Echt leuk vond ik dat we ook echt nuttige projecten hebben draaien. Landelijk lopen er een paar in het basisonderwijs. Wij streamen hele lessen.’’

Inmiddels is Jetstream verkast naar een kleinere ruimte in de Mediacentrale. ,,We zaten al wat te ruim in ons jasje en met al dat thuis werken helemaal.’’ En dus heeft Stef lagere kosten en hogere marges. En dat geeft hem de ruimte om te investeren in nieuwe plannen. ,,We werken aan een nieuwe videoplayer, en ook aan een streaminar, een alternatief voor een webinar. Zeker voor dat laatste zou corona ons wel eens een steuntje in de rug kunnen geven. Maar je weet nooit of het ook echt aanslaat. Het blijft een risico.’’